Senast uppdaterad: nov 2023

Brand Guidelines

För att undvika felaktig användning och för att upprätthålla integriteten av TasteWorthy för alla mottagare, har vi utfärdat följande regler som gäller för användningen av TasteWorthy-varumärket.

Detta inkluderar användning på etiketter, tryckmaterial, broschyrer, annonser, webbplatser, certifikat och annat material som bär TasteWorthy-märkningen.

1. Logotypen/märket

För att undvika felaktig framställning och för att upprätthålla integriteten hos TasteWorthy för alla vinnare har vi utfärdat följande regler som gäller för användningen av logotypen/märket. Detta inkluderar all användning t.ex. på etiketter, broschyrer, annonser, webbplatser och annat material som bär TasteWorthy-märket.

1.1 Märket och formuleringen "TasteWorthy" är registrerad och får endast användas i tryckt eller elektroniskt format av produkter som mottagit en utmärkelse.

1.2 Det är inte tillåtet att ändra något på märket eller att använda märkets delar för att producera din egna design. Märket måste stå ensam och kan inte kombineras med några andra ord eller grafiska element.

1.3 TasteWorthy förbehåller sig rätten att vägra tillåtelse att använda TasteWorthy-märket om stilen eller presentationen på något sätt bryter mot reglerna.

2. Användning

TasteWorthy märkningen får endast användas på den exakta produkten som mottagit utmärkelsen. Utmärkelsen är specifik till en produkt och tillges inte till ett företag eller sortiment.

2.1 TasteWorthy märkningen kommer ALLTID att ange året som utmärkelsen utfärdades och hur många stjärnor som produkten mottog.

2.2 Utmärkelsen gäller i tre år, därefter uppmuntras det att åter testa produkten hos TasteWorthy för att bibehålla sin status. Därför är det endast möjligt att tillhandahålla märkningar för tre år bakåt i tiden. Utmärkelsens märkning ska tas bort från förpackningen och marknadsföringsmaterial tre år efter tilldelningen.

2.3 Märkningen måste vara tydlig och ej övertäckt - placera inget framför eller överlappande. Detta för att undvika eventuell förvirring kring antalet stjärnor eller året som produkten utmärktes.

2.4 Se nedan gällande märkningens storlek, layout och färger.

2.5 Om produkten ändras på något sätt dras tillståndet för användning av märkningen automatiskt tillbaka och produkten måste skickas in på nytt till TasteWorthy. Varje förändring som potentiellt kan påverka produkten, t.ex: förändring i produktion eller tillverkningsprocess, ändrat recept, en förändring av källa eller typ av ingredienser och deras behandling, skulle göra tilldelningen ogiltig och produkten bör skickas in på nytt för test av TasteWorthy.

2.6 Närhelst märkningen används måste den åtföljas av den relevanta produktens namn eller en bild på produkten som visar all relevant produktinformation (t.ex. produktnamn, producentnamn).

2.7 Om produkten ansöktes till TasteWorthy av producenten direkt, äger de användarrättigheterna. För att undvika risken att vilseleda konsumenten har producenten dock inte rätt att använda märkningen på samma produkt om den säljs under olika varumärken, såvida inte dessa alternativa varumärken angavs på anmälningsformuläret vid tidpunkten för deltagande i testet. Denna information kan inte meddelas i efterhand. Se punkt 2.5 angående ändringar gjorda på produkter. Tredje part kan inte ansöka om att använda TasteWorthy märkningen på sin egen version av produkten.

2.8 Om en produkt har anmälts till TasteWorthy av en tredje part (t.ex. en livsmedelskedja) äger tredje parten användningsrättigheterna. Om tredje part är OK med att produktproducenten får ta del av märkningen måste de bekräfta detta skriftligen till TasteWorthy i förväg. Om produkttillverkaren ändras är märkningen inte längre giltigt och produkten måste skickas in på nytt.

2.9 TasteWorthy märkningen får ej överlåtas. Om ett företag säljs är det inte längre tillåtet att använda märkningen på produkter.

2.10 TasteWorthy-utmärkelser är specifika för den angivna produkten. Det är inte tillåtet att använda en märkning på ett multipack som innehåller den utmärkande smaken såvida inte den specifika smaken anges tydligt tillsammans med utmärkelsen och bildmaterialet.

3. TasteWorthy års-specifika logotyper

3.1 Inga generiska märkningar kommer att utfärdas såvida inte under särskilda omständigheter* då en generisk märkning kommer att tillhandahållas och detta kommer att godkännas skriftligen av TasteWorthy teamet. Denna generiska märkning får aldrig användas på en produktförpackning.

*Exceptionella omständigheter kan inkludera:

- En butik som driver en kampanj, som vill hänga märkningen ovanför hyllan exempelvis. Det är väldigt viktigt att märkningen endast hängs över de relevanta produkterna och att det framgår vilka produkter som fått vilken märkning.

- En mässa eller liknande som marknadsför TasteWorthy produkter.

- Försäljningsmaterial/kit som tillhandahålls av TasteWorthy.

4. Designriktlinjer

4.1 Den relevanta märkningen, utfärdad av TasteWorthy, kan användas i följande format så länge den återfinns ihop med detaljer om produkten:

  • Produktförpackningen

  • Reklam/annonser

  • Reklambroschyrer och affischer

  • Media: om du skickar märkningen till en tidning är du ansvarig för att se till att de använder utmärkelsen korrekt och endast med syftet att artikeln hänvisar till din produkt.

  • Hyllkanter: Det är tillåtet för företaget att trycka märkningen på hyllkanter så länge de också innehåller fullständig produktinformation. t.ex. produktnamn, produktproducent - det behöver vara tydligt vilken produkt märkningen tillhör, t.ex om fel produkt placeras på hyllan med hyllkanten eller produkterna flyttas. Om det är en livsmedelskedja/stormarknad som vill använda hyllkanter måste de få godkännande av både produktproducent och TasteWorthy.

4.2 Den utfärdade märkningen kan användas på hemsidan eller e-postsignaturen av företaget som mottagit en märkning, men måste finnas ihop med information om den specifika produkten.

4.3 TasteWorthy märkningar kan endast reproduceras i de färger som tillhandahålls av TasteWorthy. Det är inte tillåtet att ändra färgerna på logotyperna eller skriva ut dem i svartvitt.

4.4 TasteWorthy märkning tryckt på produktförpackning:

Minsta storlek är 20 mm. Det finns ingen maximal storlek men se till att logotypen är tydlig, högupplöst och linjerna opixlade.

Om det finns anledning att använda märkningen i mindre storlek kontakta TasteWorthy och förklara varför standard minimum storlek inte kan användas, samt i vilken storlek och i vilket syfte märkningen skall användas.


Har du frågor?

Kontakta oss om du har frågor om hur märkningen skall användas:

Email: hello@tasteworthy.se

Ladda ner logotypen

Efter att du läst allt ovan så kan du ladda ner logotypen nedan.
Logotypen finns som CMYK och RGB i pdf-format och i PNG-format.

Märkning för vinnare 2024

2024 TasteWorthy logotyp/märkning med 1 stjärna (★)
2024 TasteWorthy logotyp/märkning med 2 stjärnor (★★)
2024 TasteWorthy logotyp/märkning med 3 stjärnor (★★★)

Märkning för vinnare 2023

2023 TasteWorthy logotyp/märkning med 1 stjärna (★)
2023 TasteWorthy logotyp/märkning med 2 stjärnor (★★)
2023 TasteWorthy logotyp/märkning med 3 stjärnor (★★★)

Kontakta oss

Har du några funderingar så är du välkommen att kontakta oss.

Våra rapporter

Insikterna bygger på den senaste forskningen inom sensoriska konsumenttester. Med våra rapporter får ni i branschen ovärderliga insikter om hur produkter jämför sig med varandra.

Om Tasteworthy

TasteWorthy är en pålitlig, objektiv smakbedömning som utgår från den senaste smakforskningen (sensorik) där hundratals konsumenter från hela Sverige bedömer och utvärderar produkterna tillsammans med stjärnkockar och sommelierer.